Leverantörsfakturor till Hjo kommun

Telefon
0503-35000

Telefontider
Mån-Fre kl. 07.30-16.00

E-post
kontaktcenter@hjo.se

Besöksadress
Bangatan 1 B

Öppettider
Mån-Fre kl. 07.30-16.00

Hitta hit

Postadress
544 30 Hjo

Kontakter

Skriver på en bärbar dator

Enligt lagen om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling ska du som leverantörer till Hjo kommun skicka e-faktura. Här följer information om hur du går tillväga.

I absolut undantagsfall kan även leverantörsfakturor skickas i pappersformat till vår fakturaadress nedan eller i PDF-format till fakturor@hjo.se

Alla leverantörsfakturor, även de elektroniska ska vara märkta med kommunens gemensamma faktureringsadress:

Hjo kommun
Box 97
544 22 Hjo

Fakturareferens

För att kunna skicka elektroniska fakturor är det ett krav att det anges en korrekt referenskod (ID) som kommunens beställare uppger. Kommunens standard består av fyra siffror, ex: 2211.

E-faktura

Hjo kommun använder två fakturaformat.

  1. PEPPOL-format: Skickas via PEPPOL-nätverket till: 0007:2120001728
  2. Sve-fakturaformat: Skickas till: GLN 7362120001729

Hjo kommuns VAN-operatör är Inexchange.

Hjo kommun erbjuder enmans- och småföretag eller sällan fakturering att upp till 100 fakturor per år att registrera kostnadsfritt via vår fakturaportal www.inexchange.se/inexchange-web/.

Gör så här för att använda fakturaportalen

  1. Skapa ditt konto kostnadsfritt och du är igång med Web Bas.
  2. Fyll i dina företagsuppgifter under konto i menyn.
  3. Koppla dina kunder till en mottagare i nätverket. Börja med att mata in kundens namn (alt. kundnr, organisationsnummer eller GLN) i sökfältet kund. Samtidigt som du börjar skriva, visas förslag på företag som redan finns i InExchange Network eller i ditt kundregister.
  4. Klicka på spara för att spara kunden i ditt kundregister.
  5. Gå till sidan "Skapa faktura" för att skapa och skicka din faktura.

Fördelar för dig som leverantör

  • Registrering och sändning av fakturor via InExchange Webb. Kostnadsfritt 100 fakturor per år.
  • Det är enkelt att skicka elektroniska fakturor.
  • Du får kvittens via mail när fakturan skickats.
  • Risken för fel minimeras vid elektroniska fakturor.
  • Fakturan kommer direkt till kommunen och riskerar inte att försvinna på vägen.
  • Du slipper postgång och portokostnad.
  • Faktura når mottagaren snabbare

Kontakt fakturaportal

E-post: info@inexchange.se.

Telefon: 0500-44 63 60

Web: www.inexchange.se

Betalning

Hjo kommun betalar via bankgiro om leverantören har sådant. Använd därför alltid bankgiro i första hand när ni skickar e-faktura till kommunen.

Om du som fakturautställare är osäker över till exempel vilken beställarreferens som ska användas går det bra att kontakta Hjo kommuns ekonomienhet via växel 0503-350 00.

Hjo kommun tillämpar 30 dagars betalningsvillkor.