Digitala inköp av matvaror i hemvården från och med hösten 2023

31 mars 2023

Stöd och omsorg

I höst inför hemvården i Hjo digitala inköp av matvaror. Det innebär att våra brukare kommer att beställa varor via internet, antingen själva, med hjälp av en anhörig eller tillsammans med personal. Digitala inköp sparar tid för vår personal som i stället för att plocka varor i matbutiken kan tillbringa mer tid hos våra brukare.

Det är kompetensbrist inom vård och omsorg i hela landet, även i Hjo. Personalens kompetens behöver därför användas där den gör bäst nytta – i mötet med brukarna, säger Tor Kempe, utvecklingschef inom Vård och omsorg.

Hur fungerar digitala inköp?

Personal från hemvården kommer att ha med sig en padda vid besöket hos brukaren. Där kan brukaren göra en inköpslista och välja exakt vilka matvaror hen vill köpa. Därefter skickas inköpslistan till Ica i Stöpen, som plockar ihop varorna och kör dem till Hjo tillsammans med alla andra beställningar. Till sist levererar hemvårdens personal varorna till brukaren.

Personal inom hemvården får utförligare information och utbildning innan de digitala inköpen startar i höst.

Leverans från Ica i Stöpen

De digitala inköpen kommer att levereras från Ica i Stöpen. Det beror på att ingen av butikerna i Hjo har möjlighet att erbjuda digitala inköp i nuläget. Men vi har en god dialog med de lokala butikerna och hoppas kunna beställa från dem i framtiden.

De som idag får hjälp av Hjo kommun med inköp av matvaror har fått en första information om förändringen. De kommer att få mer utförlig information innan vi börjar med de digitala inköpen.

Förändringen gäller inte de brukare som går och handlar i en fysisk matbutik tillsammans med personal; de kommer att fortsätta som vanligt.