Avgifter för att hyra kommunens lokaler

Mån-Fre kl. 07.30-16.00

kontaktcenter@hjo.se

Bangatan 1 B

Mån-Fre kl. 07.30-16.00

544 30 Hjo

Kommunfullmäktige beslutade den 17 oktober om nya avgifter för bokning av kommunens lokaler, t.ex. gymnastiksalar, evenemangslokaler och möteslokaler.

De nya avgifterna gäller från 1 januari 2025 och ska förenkla för de som bokar kommunens lokaler. Tidigare fanns tre olika bokningskategorier, men i de nya avgifterna gäller en standardavgift för alla. Bidragsberättigade föreningar betalar dock 50 % av standardavgiften - detta för att stimulera och underlätta för föreningslivet i Hjo.

Kategorierna tas bort

Kategorierna för olika bokare är borttagna. En standardavgift gäller för alla FÖRUTOM för bidragsberättigade föreningar i Hjo, som har 50 % extra subvention på standardavgiften. Förhoppningen är att detta ska förenkla för den som bokar samt stimulera och underlätta för det lokala föreningslivet.

Timavgift ersätter dygnsavgift

De flesta resurser (samlingsnamnet för lokaler, anläggningar och andra bokningsbara ytor) har en avgift per timme istället för per dag som det varit på t ex Park och Lilla park tidigare. Timavgiften har dock ett tak vilket innebär att från 10 timmar och uppåt gäller ett maxbelopp. I några enstaka fall är kostnaden per dag/bokning kvar (t ex vid säsongsbokning Park och Lilla park, möteslokalen i Guldkrokshallen och badhytt).

Höjning motsvarande indexuppräkning

De nya avgifterna matchar nuvarande avgifter men vi har passat på att avrunda till jämna summor vilket innebär att det ibland avrundats uppåt och ibland nedåt. Om en höjning gjorts motsvarar den ungefär samma höjning som ändå skulle ha gjorts 1 mars i och med indexuppräkningen som görs varje år. Den uppräkningen (0-3%) kommer att göras först 1 mars 2026.