Positivt resultat från Skolinspektionens kvalitetsgranskning av Fågelås skola

Entrén till Fågelås skola.

17 oktober 2024

Förskola och skola

Tidigare i höstas fick Fågelås skola besök av Skolinspektionen. Det var ett planerat besök som görs regelbundet för att se hur skolan utför sitt uppdrag och hur olika grundläggande delar fungerar, en så kallad kvalitetsgranskning. Nu har kommunen tagit emot resultatet från granskningen.

Jag är mycket nöjd med resultatet som visar att Fågelås skola håller en god kvalitet, säger skolchef Mari-Louise Brage.

God kvalitet i alla fyra områden

De fyra områden som kvalitetsgranskats är:

  • Rektors ledarskap
  • Undervisning
  • Trygghet och studiero
  • Bedömning och betygssättning

Skolinspektionen bedömer att Fågelås skola uppfyller kvalitetskriterierna i hög utsträckning. I bedömningen lyfts bland annat det systematiska arbetssättet, att man analyserar resultat för att möta elevers behov, att undervisningen hjälper eleverna att utvecklas genom att de motiveras och att deras självförtroende ökas, samt att arbetet med trygghet och studiero är kontinuerligt och utvärderas löpande.

Jag är både glad och stolt över det fina arbete som vi gör här på Fågelås skola. Utifrån den feedback vi nu fått kring vårt arbete kopplat till de fyra områdena, så tycker jag att vi är på god väg att nå vår gemensamma vision där vi strävar efter att eleverna ska känna trygghet och glädje inför sin skoldag, kunna utveckla sina ämneskunskaper, men även kunskap om sig själv och livet tillsammans med andra för att utvecklas till en demokratisk medborgare som tar ansvar i stort och smått, säger rektor Silva Carlstein.

Kommande utvecklingsarbeten

Skolinspektionen pekar även på några utvecklingsarbeten som behöver göras för att höja kvaliteten ytterligare.

  • Personalen behöver få större möjlighet att samverka kring utvecklingen av undervisningen.
  • Eleverna behöver få större möjlighet till delaktighet och utvärdering av undervisningen, utifrån ålder och mognad.
  • Rektor och personal behöver skapa en större samsyn och ett gemensamt förhållningssätt i arbetet med studiero.
  • Rektor behöver ge lärarna förutsättningar att kvalitetssäkra sin bedömning och betygssättning.

Vi har själva identifierat dessa utvecklingsområden under föregående läsår och har påbörjat ett arbete kring dessa. Det känns tryggt att vår egen analys stämmer väl överens med Skolinspektionens granskning, säger rektor Silva Carlstein.

Vad händer nu?

Skolan kommer arbeta vidare med de fyra utvecklingsarbeten som Skolinspektionen har föreslagit. En återkoppling kring hur man har valt att arbeta med områdena och hur arbetet går ska lämnas in i april 2025.

Beslutet finns att läsa i sin helhet på skolinspektionen.se.