Tillgänglighetsredogörelse

Hjo kommun står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur hjo.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från hjo.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss.

Du kan också kontakta oss på följande sätt:

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Bristande förenlighet med lagkraven

  • Fokusmarkering saknas i filtrering av lokaler och mark
  • Berättarröst saknas i filmer, vilket gör att texter och händelser inte alltid läses upp.
  • Bildgalleri som öppnas som en popup är svårt att använda med skärmläsare.
  • Bilderna läses inte upp och knapparna är inte tydligt beskrivna.
  • Knapparna i animerade bildspel saknar beskrivning och när man bläddrar till nästa bild läses den inte upp av skärmläsare.
  • Öppningsbara, fungerande knappar läses upp som nedtonade med skärmläsare, vilket kan ge intrycket att de inte går att använda.
  • Element ser ut och fungerar som en öppningsbar knapp, men beskrivs felaktigt som flikpaneler av skärmläsare.
  • Alla expanderbara knappar i sidomenyn har samma namn, vilket gör det oklart vilken knapp som öppnar vilken undermeny.
  • Det är svårt att återfå fokus till lyssna-menyn med tangentbordet efter att lyssna-funktionen aktiverats.
  • Användare som navigerar med tangentbordet måste gå genom hela sidan för att fokus ska nå rutan för att godkänna cookies.
  • Användare med skärmläsare kan få fokus bakom undermenyn.
  • Iframe för lediga lokaler och mark saknar beskrivning, det gör funktionen otydlig för användare med skärmläsare.
  • Dropdown-menyerna för att filtrera nyheter saknar synliga etiketter. Det kan därför vara svårt att minnas syftet med varje fält när användare börjat fylla i fältet.
  • Otillräcklig kontrast mellan undertexter och bakgrund i filmer
  • I e-tjänster och blanketter har filstorleken inte tillräcklig kontrast mot bakgrunden när länken är i fokus.
  • Flera bilder som enbart är dekorativa beskrivs för skärmläsare trots att de inte ska det.
  • Bild i popup för cookies saknar beskrivning.
  • Användare med skärmläsare får inte reda på vilken sida de befinner sig på i menyn och undermenyn
  • Ikoner för sociala medier under ”dela”-knappen saknar beskrivning.
  • Logotypen på startsidan saknar beskrivning.
  • Texter och funktioner blir svåra att använda när texten zoomas till 200%.
  • Användare kan inte backa med tangentbordet under menyalternativet ”kommun och politik”, då stängs menyn.
  • PDF:er med ikoner som visar att användaren lämnar webbplatsen kommuniceras inte till skärmläsare.
  • Radbyten i text läses ibland upp som ”tomt innehåll” av skärmläsare.
  • Visuell markering mellan länkar i brödsmulorna läses upp fastän den ska vara dekorativ.
  • Radioknappar i formuläret ”berätta vad du tycker” blir inte upplästa.
  • Autocomplete saknas på fälten för namn, e-post och telefonnummer i formuläret ”berätta vad du tycker”.
  • Lediga jobb är kodade som en lista istället för en tabell, vilket gör det svårt för skärmläsare att förstå vilken cell som hör till vilken rubrik.
  • Användare får inte alltid reda på om menyns element är ihopfällda eller öppna.
  • Flera sidor har puffar, till exempel ”våra kurser”, som inte är markerade som en lista.
  • På flera sidor finns knappen ’Dela’. När användaren trycker på den dyker det upp ikoner. Ikonerna har inte tillräcklig kontrast mot bakgrunden.
  • Dokument på webbplatsen är inte anpassade för skärmläsare.

Oskäligt betungande anpassning

Hjo kommun åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, för nedanstående innehåll.

Många av våra dokument är inte fullt tillgängliga. Det kommer att krävas mycket arbete för att åtgärda alla system och vi kommer inte att hinna göra allt innan den 23 september 2020.

Hur vi testat webbplatsen

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av hjo.se
WCAG Networks har gjort en oberoende granskning av hjo.se
Vi har uppskattat tillgängligheten utan granskning.

Senaste bedömningen gjordes den 2024-05-06.

Redogörelsen uppdaterades senast den 2024-05-06.