Inga anbud i upphandlingen av personlig assistans
21 januari 2025
Stöd och omsorg
Under november och december hade Hjo kommun ute en upphandling om personlig assistans. Efter att annonstiden avslutades hade inga företag lagt anbud. Vi kommer nu att göra förändringar i upphandlingsunderlaget och lägga ut en ny upphandlingsförfrågan.
Efter att anbudstiden gick ut har kommunen tagit kontakt med olika assistansföretag och vi kan konstatera att det finns några olika anledningar till att de inte har lagt anbud. Därför kommer vi nu att göra vissa ändringar i upphandlingsunderlaget och lägga ut en ny upphandlingsförfrågan.
Eftersom vi behöver göra om upphandlingen kan tidsplanen försenas. Enligt den tidigare planen skulle personlig assistans starta i ny regi i september 2025.
Inom några veckor kommer mer information om den fortsatta processen och en ny tidsplan.
Vad innebär förändringen inom personlig assistans?
Hjo kommun upphandlar en privat aktör som utför den personliga assistansen som kommunen idag driver. Hjo kommun kommer fortsatt vara huvudman, vilket innebär att kommunen är ansvarig för verksamheten inom personlig assistans. Majoriteten av landets brukare med personlig assistans har en annan utförare än kommunen (cirka 80 %). Andra former av utförare kan ge brukaren ökad möjlighet till inflytande, mer specialistkunskap på området och andra möjligheter till fortbildning av personal.