Nytt en- eller tvåbostadshus
Telefon
0503-350 00
Telefontider
Måndag - torsdag kl. 09.30 - 12.00.
Fråga efter bygglovshandläggare när du ringer.
E-post
byggnadsnamnden@hjo.se
En- eller tvåbostadshus innehåller som mest två bostäder som vanligtvis kallas för villa, parhus, radhus eller kedjehus. Planerar du att bygga något av dessa krävs det bygglov.
Inom detaljplanerat område
Om du vill bygga inom detaljplanerat område finns regler i detaljplanen som bestämmer vad och hur mycket du får bygga. Ibland tillåter inte detaljplanen mer än en bostad per fastighet (tomt). Detaljplanen bestämmer även yttre utformning och begränsar byggnadernas omfattning och placering.
Utanför detaljplanerat område
Planerar du att bygga utanför detaljplanelagt område finns det inga bindande bestämmelser över hur och vad som får byggas. I och med detta så rekommenderar vi dig att ansöka om ett förhandsbesked först för att få svar på om det är möjligt att bygga på den tilltänkta platsen. Du behöver se till att det finns tillgång till vattenförsörjning, avlopp, elektronisk information, avfallshantering och samhällsservice. Det ska även gå att komma fram till tomten med utryckningsfordon. Finns det inget avlopp tillgängligt måste du skicka in en särskild ansökan till Miljösamverkan Östra Skaraborg (MÖS) för att få tillåtelse att bygga ett nytt avlopp.
Vill du bygga nära en hårt trafikerad väg?
Om fastigheten ligger nära en hårt trafikerad väg kan det krävas en bullerutredning. Om du bor inom detaljplanerat område hittar du information om bullerutredningen i detaljplanen. Om du bor utanför detaljplanerat område behöver du ta fram en bullerutredning.
Aktuell information om bullernivå hos Naturvårdsverket
Vill du bygga nära vatten?
Om fastigheten ligger nära en sjö eller ett vattendrag behöver du ansöka om strandskyddsdispens. Detta gör du innan du skickar din bygglovsansökan. Denna dispens ger tillåtelse för att bygga, göra anordningar, eller ändra i ett strandskyddsområde. Strandskyddet sträcker sig 100 meter upp på land och lika långt ut i vattnet, för känsliga områden (t.ex. runt Vättern) är skyddet utökat till 300 meter.
Beställ nybyggnadskarta
För att du ska kunna skicka in en komplett bygglovsansökan samt för att kunna visa placering och planering av den tilltänkta byggnaden behöver du använda dig av en nybyggnadskarta. Inom detaljplanerat område krävs det alltid en fullständig nybyggnadskarta vid nybyggnation, utanför detaljplanerat område krävs det en nybyggnadskarta endast om bygglovshandläggaren bedömer att en sådan behövs. Behövs det inte en nybyggnadskarta så räcker det med ett utdrag ur kommunens primärkarta. I din bygglovsansökan använder du nybyggnadskartan i stället för en situationsplan som krävs för bygglovet.
Beställ en nybyggnadskarta eller en primärkarta genom att mejla till mbk@hjo.se. Ange vilken fastighet det gäller.
Utse en kontrollansvarig (KA)
En kontrollansvarig ska vara med och se till att lagstiftningen följs i ditt byggprojekt, bland annat genom att hjälpa dig att ta fram ett förslag till kontrollplan och se till att kontrollplanen följs. En KA ska vara certifierad och ha en självständig ställning, vilket innebär att den som är KA inte får vara släkt med eller arbeta på samma företag som den som bygger.
Du kan hitta kontrollansvarig hos RISE eller hos KIWA. Tänk på att du måste kontakta den KA du vill anlita innan du anmäler vem som är KA i ditt ärende.
Prata med plan-och byggenheten
Har du frågor eller behöver hjälp att ta fram handlingar, ritningar m.m.? Kontakta plan- och byggenheten så hjälper vi dig.
- Telefontider: mån-tors kl. 09.30-12.00
- Tel: 0503-350 00
- Mail: byggnadsnamnden@hjo.se
Vad ska ansökan innehålla?
Vid bygglovsansökan för en- eller tvåbostadshus behöver du skicka in följande handlingar/ritningar. Du laddar upp handlingarna/ritningarna i e-tjänsten.
- Situationsplan/nybyggnadskarta, skala 1:500 - i A3- eller A4-format
- Fasadritning, skala 1:100 - i A3- eller A4-format
- Planritning, skala 1:100 - i A3- eller A4-format
- Sektionsritning, skala 1:100 - i A3- eller A4-format
- Markplaneringsritning - i A3- eller A4-format
- Marksektionsritning - i A3- eller A4-format
- Konstruktionsritning - i A3- eller A4-format
- Anmälan om kontrollansvarig
Fackmannamässiga ritningar
Ritningarna ska vara fackmannamässigt utförda vilket innebär att de ska vara tydligt ritade på ett vitt olinjerat och orutat papper, svartvita, skalenliga och måttsatta. Ritningarna ska vara i A3- eller A4-format och ska innehålla en skallinjal och ritningshuvud. Tänk på att döpa varje ritning, till exempel till planritning och fasadritning. Det underlättar mycket för oss i handläggningen.
Hur ansöker jag?
Du ansöker om bygglov via vår e-tjänst.
Hur lång tid tar handläggningen?
För att bygglovshandläggaren ska kunna handlägga ditt ärende krävs det att du lämnat in en komplett ansökan. Från det att ärendet är komplett har handläggaren 10 veckor på sig innan beslut måste fattas.
Faktorer som kan påverka handläggningstiden:
- Om din bygglovsansökan inte är komplett
- Om det finns en detaljplan över området
- Om den planerade åtgärden avviker mot gällande detaljplan måste grannar och andra berörda sakägare få möjlighet att yttra sig
- Ärendets svårighetsgrad
När får jag påbörja min byggnation?
Du får börja bygga när du har fått ett bygglov och ett startbesked, du bör vänta med ditt arbete tills överklagningstiden är slut.
När ditt bygglov är beviljat kungörs (annonseras) beslutet i Post- och Inrikes Tidningar i fyra veckor. Under den tiden har vem som helst möjlighet att överklaga ditt bygglov. Därefter får beslutet laga kraft och går inte längre att överklaga.
Hur länge gäller ett bygglov?
Du måste påbörja ditt arbete inom två år från det datum beslutet vunnit laga kraft. Arbetet ska vara färdigt inom fem år, annars blir beslutet om bygglov ogiltigt.