Ändring av byggnad
Telefon
0503-350 00
Telefontider
Måndag - torsdag kl. 09.30 - 12.00.
Fråga efter bygglovshandläggare när du ringer.
E-post
byggnadsnamnden@hjo.se
Ändring av byggnad kan antingen vara att ge byggnaden en ny planlösning, förändra konstruktionen eller att ändra användning av byggnaden.
Ny användning av en byggnad
Om du vill ändra en byggnad så att det blir en ytterligare bostad eller lokal för handel, hantverk eller industri behöver du bygglov. Du behöver också bygglov om du vill använda eller inreda en byggnad till något för ett väsentligt annat ändamål än det som den senast har använts för, till exempel om du ändrar en bostad till ett kontor eller ett garage till en butik. Det gäller även om du inte kommer att ändra något i själva byggnaden och även om du bara använder en del av byggnaden på ett nytt sätt. Kontrollera så att eventuell detaljplan tillåter det du planerar att göra.
Om ändringen kräver bygglov behöver du bifoga följande handlingar/ritningar till din bygglovsansökan, som du gör via vår e-tjänst:
- Förslag till kontrollplan
- Fasadritning, skala 1:100 - i A3- eller A4-format
- Planritning, skala 1:100 - i A3- eller A4-format
- Sektionsritning, skala 1:100 - i A3- eller A4-format
- Eventuellt anmälan om kontrollansvarig
Ge byggnaden en ny planlösning eller förändra konstruktionen
Du måste lämna in en anmälan om du vill göra stora förändringar av byggnadens planlösning. Detsamma gäller om den åtgärd du vill utföra innebär att byggnadens bärande delar berörs eller om du planerar att till exempel göra stora förändringar av vatten- och avloppsledningar.
Om ändringen kräver anmälan behöver du bifoga följande handlingar/ritningar till din anmälan, som du gör via vår e-tjänst:
- Förslag till kontrollplan
- Situationsplan, skala 1:500 - i A3- eller A4-format
- Fasadritning, skala 1:100 - i A3- eller A4-format
- Planritning, skala 1:100 - i A3- eller A4-format
- Sektionsritning, skala 1:100 - i A3- eller A4-format
- Konstruktions- eller VA-ritningar - i A3- eller A4-format
- Eventuellt anmälan om kontrollansvarig
Fasadändringar
Inom detaljplanelagt område krävs generellt bygglov för att göra fasadändringar som ändrar byggnadens eller områdets karaktär, till exempel flytta eller byta ut fönster och dörrar.
Det finns dock undantag från bygglovskravet. På en- och tvåbostadshus med tillhörande uthus, garage och andra mindre byggnader får du måla om och byta fasadmaterial och takmaterial om det inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär. Kontakta plan- och byggenheten för att göra en bedömning. Utanför detaljplanerat område krävs inte bygglov för att måla om eller byta fasad- och takmaterial.
Om ändringen kräver bygglov behöver du bifoga följande handlingar/ritningar till din bygglovsansökan, som du gör via vår e-tjänst:
- Fasadritning, skala 1:100 - i A3- eller A4-format
- Förslag till kontrollplan
Beställ kartunderlag
För att du ska kunna göra en bra planering och placering av den tänkta byggnaden bör du beställa en karta över din fastighet. På kartan framgår det om din fastighet ligger inom eller utanför detaljplanerat område. I din ansökan kan du sedan använda kartan för att skapa den situationsplan som krävs för bygglovet.
Beställ karta genom att mejla till mbk@hjo.se, ange vilken fastighet det gäller.
Prata med plan-och byggenheten
Har du frågor eller behöver hjälp att ta fram handlingar, ritningar m.m.? Kontakta plan- och byggenheten så hjälper vi dig.
Telefontider: mån-tors kl. 09.30-12.00
Tel: 0503-350 00
Mail: byggnadsnamnden@hjo.se
Du ansöker om bygglov via vår e-tjänst. Under respektive rubrik högre upp på den här sidan kan du läsa vilka handlingar du behöver skicka in.
Fackmannamässiga ritningar
Ritningarna ska vara fackmannamässigt utförda vilket innebär att de ska vara tydligt ritade på ett vitt olinjerat och orutat papper, svartvita, skalenliga och måttsatta. Ritningarna ska vara i A3- eller A4-format och ska innehålla en skallinjal och ritningshuvud. Tänk på att döpa varje ritning, till exempel: planritning, fasadritning, detta underlättar mycket för oss i handläggningen.
Hur lång tid tar handläggningen?
För att bygglovshandläggaren ska kunna handlägga ditt ärende krävs det att du lämnat in en komplett ansökan. Från det att ärendet är komplett har handläggaren 10 veckor på sig innan beslut måste fattas.
Faktorer som kan påverka handläggningstiden:
- Om din bygglovsansökan inte är komplett
- Om det finns en detaljplan över området
- Om den planerade åtgärden avviker mot gällande detaljplan måste grannar och andra berörda sakägare få möjlighet att yttra sig
- Ärendets svårighetsgrad
När får jag påbörja min byggnation?
Du får börja bygga när du har fått ett bygglov och ett startbesked, du bör vänta med ditt arbete tills överklagningstiden är slut.
När ditt bygglov är beviljat kungörs (annonseras) beslutet i Post- och Inrikes Tidningar i fyra veckor. Under den tiden har vem som helst möjlighet att överklaga ditt bygglov. Därefter får beslutet laga kraft och går inte längre att överklaga.
Hur länge gäller ett bygglov?
Du måste påbörja ditt arbete inom två år från det datum beslutet vunnit laga kraft. Arbetet ska vara färdigt inom fem år, annars blir beslutet om bygglov ogiltigt.
Du gör din anmälan via vår e-tjänst. I texten högre upp på sidan kan du se vilka handlingar du behöver skicka in.
Hur lång tid tar handläggningen?
För att din anmälan ska kunna handläggas krävs det att du lämnat in en komplett anmälan. Från det att ärendet är komplett har handläggaren fyra veckor på sig innan beslut måste fattas.
Startbesked
Innan du börjar bygga måste du ha ett startbesked från byggnadsnämnden. Du får startbeskedet efter att anmälan och förslag till kontrollplan har blivit godkända.
Slutbesked
Innan byggnaden tas i bruk måste du ha ett slutbesked.
Prata med plan-och byggenheten
Har du frågor eller behöver hjälp att ta fram handlingar, ritningar m.m.? Kontakta plan- och byggenheten så hjälper vi dig.
Telefontider: mån-tors kl. 09.30-12.00
Tel: 0503-350 00
Mail: byggnadsnamnden@hjo.se