Bygglovsprocessen
Telefon
0503-350 00
Telefontider
Måndag - torsdag kl. 09.30 - 12.00.
Fråga efter bygglovshandläggare när du ringer.
E-post
byggnadsnamnden@hjo.se
Om du till exempel ska bygga nytt, bygga ut eller glasa in din altan krävs troligtvis ett bygglov eller en anmälan. Här går vi igenom bygglovsprocessen steg för steg.
Ansökningsprocessen ser olika ut beroende på vad du ska bygga. Läs mer om ansökningsprocessen för olika typer av byggnationer.
Du skickar in din ansökan via vår e-tjänst.
Ansökan tas emot, registreras och diarienummer tilldelas
När din ansökan är registrerad skickar vi en bekräftelse till dig med information och ett diarienummer som avser just ditt ärende. Uppge ditt ärendenummer vid kontakt med plan- och byggenheten.
Är ansökan komplett?
Bygglovshandläggare bedömer om din ansökan innehåller alla handlingar som krävs för ditt projekt. Om någon handling saknas eller om någon av handlingarna inte är fackmannamässiga så kontaktas du inom tre veckor.
OBS! Det är från den dagen ansökan fastställs som komplett som handläggningstiden på 10 veckor räknas enligt plan- och bygglagen.
Handläggning
När ärendet är komplett kan ansökan handläggas. Bygglovshandläggaren bedömer om ditt förslag följer planbestämmelserna och om utformningen och placeringen är lämplig för platsen med hänsyn till stads- och landskapsbilden samt natur- och kulturvärdena.
Grannehörande/utskick av remiss
Beroende på hur ditt projekt ser ut kan sakägare behöva höras, med sakägare menas personer som kan påverkas av ditt bygge. En sakägare kan till exempel vara grannar, bostadsrättföreningar, samfälligheter, myndigheter som till exempel vägverket, Försvarsmakten, länsstyrelsen med flera.
Sakägare har rätt att yttra sig om din ansökan innebär att:
- Det blir en avvikelse från detaljplanen eller i områdesbestämmelser.
- Det som ska byggas placeras närmre tomtgräns än 4.5 meter. Detta gäller inte om detaljplanen eller områdesbestämmelsen tillåter placering närmre än 4.5 meter till tomtgräns.
- Byggnationen ska ske utanför detaljplanerat område.
- En remiss måste skickas till annan myndighet. Det kan gälla till exempel av bedömning av möjlighet till enskilt avlopp, solceller, buller med mera.
När alla grundkrav är uppfyllda och eventuella remissvar från sakägare och myndigheter inkommit, kan vi fatta ett beslut om bygglov. Ett beslut kan innebära en beviljad, avslagen eller avvisad ansökan. Om inga sakägare eller andra myndigheter är emot ditt projekt kan en bygglovshandläggare själv fatta beslutet om att bevilja bygglovet. Om en remissmottagare har haft invändningar mot något i bygglovsansökan eller om ansökan inte kan beviljas/godkännas av handläggare, får du besked om det.
Vad innebär ett beslut om bygglov?
Ett beslut om bygglov är en bekräftelse på att åtgärden som du ansökt om är godkänd eller inte godkänd beroende på om du fått ett beviljat bygglov eller ett avslag på din ansökan. Beslutet är inte ett besked om att du får börja bygga. För att få påbörja byggnationen krävs ett startbesked. Läs igenom beslutet om bygglov noga eftersom det är viktigt att du följer de krav som anges i beslutet.
Underrättelse och kungörelse
I samband med att beslutet skickas till dig får även grannar och andra sakägare information om att du har fått bygglov. Personer som underrättas kan överklaga beslutet inom tre veckor från att de har tagit del av beslutet. Överklagan skickas till byggnadsnämnden för rättidsprövning, som sedan skickar vidare överklagan till länsstyrelsen. Beslutet vinner laga kraft om ingen har överklagat inom tre veckor. Beslutet annonseras (kungörs) också i Post- och inrikes tidningar samma dag som underrättelsen skickas ut.
Alla beslut debiteras
Efter att ett beslut är fattat kommer du att få en faktura från oss. Vi tar ut en avgift för alla beslut, även avslag och avvisningar. Om vi inte får in efterfrågade kompletteringar inom utsatt tid så avvisar vi din ansökan och tar ut en avgift för utfört arbete. Vi debiterar inte ärenden som återkallats i ett tidigt skede, utan först när ärendet har skickats till grannar, sakägare, remitterats eller anmälts till byggnadsnämnden.
Du som sakägare kan överklaga byggnadsnämndens beslut. Överklagandet skickas till byggnadsnämnden för rättidsprövning, som sedan skickar vidare överklagan till länsstyrelsen.
Du har tre veckor på dig att överklaga om du har delgivits beslutet och fyra veckor om du har fått kännedom om beslutet genom kungörelse i Post- och Inrikes Tidningar. Om ett beslut inte överklagas får det laga kraft efter fyra veckor.
Beslut att inte bevilja startbesked eller slutbesked får enbart överklagas av den som har ansökt. Länsstyrelsens beslut kan i sin tur överklagas till mark- och miljödomstolen. Den sista instansen är mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt.
När ett beslut fått laga kraft kan det inte längre överklagas.
I beslutet om bygglov får du information om att kontakta bygglovshandläggare för att boka in en tid för ett tekniskt samråd.
Inför det tekniska samrådet ska du skicka in ett förslag till kontrollplan, som du har tagit fram med hjälp av din kontrollansvarig (KA). Kontrollplanen är ett mycket viktigt dokument som beskriver vilka kontroller som ska göras under byggtiden. Allt detta för att säkerställa kvaliteten på ditt bygge.
På det tekniska samrådet brukar sökanden och kontrollansvarig närvara. Under mötet går vi bland annat igenom ritningar, arbetets planering och tillsyns- och kontrollåtgärder. Syften med ett tekniskt samråd är att alla inblandade ska få en överblick över vad som kommer att hända, hur det ska utföras, i vilken ordning det kommer att ske och vem som gör vad i processen.
Mötet protokollförs av bygglovshandläggaren som efter samrådet skickar ut protokollet till alla närvarande. I protokollet anges även eventuella kompletteringar. Om ingen kontrollansvarig har krävts i ärendet behövs inte ett tekniskt samråd.
Kontrollplan
Kontrollplanen beskriver vilka kontroller som ska utföras samt vilka intyg och övriga handlingar som ska lämnas in till byggnadsnämnden inför det aktuella projektet. Den utsedda kontrollansvariga hjälper dig att ta fram en kontrollplan för projektet.
Kontrollplanen kan vara allt ifrån mycket enkel och innehålla några enstaka punkter till en mer avancerad kontrollplan med många kontrollpunkter, beroende på omfattningen av byggnationen.
När krävs en kontrollplan?
En kontrollplan krävs för alla lov-och anmälningspliktiga åtgärder. Du ansvarar för att ta fram kontrollplanen och den ska lämnas in i ett så tidigt skede som möjligt - gärna vid ansökningstillfället. Utan kontrollplanen kan inget startbesked lämnas och utan startbesked får du inte börja bygga.
När eventuella kompletteringar som nämnts i protokollet från det tekniska samrådet är inlämnade kan kontrollplanen fastställas och startbesked ges. Först när du får startbeskedet kan du börja bygga.
För enklare ärenden som inte kräver någon kontrollansvarig kommer beslut om startbesked skrivas i samband med beslut om bygglovet. Kontrollplan krävs alltid.
Det är viktigt att inte påbörja arbetet innan du fått startbesked! Påbörjar du byggnationen innan du fått startbesked kan du bli tvungen att återställa det du har påbörjat eller så tas en sanktionsavgift ut.
När byggnationen har varit i gång under en tid besöker bygglovshandläggaren byggarbetsplatsen. Under besöket kontrollerar vi att byggnationen följer kontrollplanen och bygglovet. Kontrollansvarig ska delta under besöket, men vanligtvis är även sökanden med. Arbetsplatsbesök sker i de ärenden där man har haft ett tekniskt samråd. Antal besök som ska göras bestäms under det tekniska samrådet.
Meddela bygglovshandläggare när din byggnation börjar bli färdig, bygglovshandläggare kallar då till ett slutsamråd. Kallelsen skickas till sökanden och till kontrollansvarig.
Vid slutsamrådet går man bland annat igenom genomförandet av kontrollplanen, eventuella avvikelser, den kontrollansvariges utlåtande och förutsättningar för slutbesked. Efter mötet skickar bygglovshandläggaren ut ett samrådsprotokoll till sökanden och till kontrollansvarig.
OBS! Om inflyttning sker innan slutbesked utfärdats kommer en sanktionsavgift att tas ut.
Sker det alltid ett slutsamråd?
Om ingen kontrollansvarig har krävts i ärendet behövs inte heller något slutsamråd. I de fall slutsamråd inte behövs utfärdas slutbeskedet när sökanden har lämnat in kontrollplanen ifylld och signerad samt att handläggaren har godkänt kontrollplanen.
När sökanden har visat att alla krav är uppfyllda och lämnat in eventuella relationshandlingar godkänner bygglovshandläggaren hela byggnationen med ett slutbesked. Du får nu flytta in eller börja använda byggnaden.
Var hittar jag de krav som ska uppfyllas?
Du hittar de ställda kraven i bygglovet, kontrollplanen, startbeskedet eller i beslutet om kompletterande villkor.